صفحه اصلی/آزمایش خون بارداری

آزمایش خون بارداری

آزمایش بارداری خون می تواند با بررسی خون شما برای حضور هورمون حاملگی ، گنادوتروپین کوریونی انسان (hCG) بارداری را تأیید کند. دو نوع آزمایش بارداری خون وجود دارد. یک آزمایش hCG کیفی به سادگی بررسی می کند که آیا hCG وجود دارد یا خیر ، و یک آزمایش hCG کمی (بتا hCG) مقدار دقیق hCG در خون شما را اندازه می گیرد.

در صورت تشخیص 5 mIU (میلیونی واحد بین المللی در هر میلی لیتر) hCG در خون ، آزمایشات حاملگی نتیجه مثبت خواهد داشت. این سطح معمولاً اندکی پس از برداشت ، مشاهده می شود.

چرا تست حاملگی خون انجام دهید؟

شما می توانید آزمایش حاملگی خون را انجام دهید تا به شما کمک کند تعیین کنید که آیا یک حاملگی ناخواسته به دلیل پیشگیری نکردن از بارداری رخ داده است یا خیر که آیا شما موفق به بارداری شده اید یا خیر.

آزمایش حاملگی خون می تواند حاملگی را تا 10 روز پس از یک دوره از دست رفته (حدود 6-8 روز پس از تخمک گذاری) تأیید کند – و بعضی اوقات ، این آزمایش ها حتی می توانند زودتر از HCG را تشخیص دهند.

برای انجام آزمایش بارداری خون باید به مطب پزشک مراجعه کنید. آزمایش هایی که پزشک می نویسه نسبت به تست های بارداری خانگی حساس تر هستند ، بنابراین می توانند زودتر بارداری را تشخیص دهند. اگرچه می توانید نتایج آزمایش خود را خیلی سریع با یک آزمایش خانگی به دست آورید ، برای رسیدن به نتایج آزمایش حاملگی خون ، مدت زمان بیشتری طول می کشد. همچنین بخاطر داشته باشید که اگرچه آزمایش خون می تواند بارداری زودتر را تشخیص دهد ، ممکن است پزشک آزمایش خون را به شما پیشنهاد نکند مگر اینکه دوره شما دیر شود.

دو نوع آزمایش

پزشکان دو نوع آزمایش بارداری خون ارائه می دهند:

تست کیفی سرم خون: این آزمایش خون فقط می تواند تأیید کند که آیا هورمون بارداری ، hCG وجود دارد یا خیر. در اصل نتیجه ای مثبت (حامله) به شما می دهد (نه باردار هستید). آزمایش خون با کیفیت hCG به همان اندازه آزمایش ادرار خانگی دقیق است.

تست کمی سرم خون: این آزمایش همچنین به عنوان تست Beta hCG (آزمایش بتا) شناخته می شود. این مقدار دقیق hCG در خون شما را اندازه گیری می کند. از آنجا که این آزمایش می تواند حتی مقدار کمی از hCG را تشخیص دهد ، یک آزمایش بسیار دقیق است. آزمایش خون کمی همچنین می تواند به پزشک شما کمک کند تا تشخیص دهد که آیا بارداری شما به طور عادی پیشرفت می کند یا خیر

چگونه یک تست انجام می شود؟

این آزمایش درست مثل آزمایش خون معمولی انجام می شود. نمونه گیری با سوزن از وریدی (به احتمال زیاد ساعد یا پشت دست) با یک ضد عفونی کننده تمیز می شود. برای اعمال فشار ، یک تورنیکت در اطراف بازوی فوقانی قرار خواهد گرفت. سپس یک سوزن وارد می شود و خون در یک ویال هوایی یا یک سرنگ جمع می شود. اگر مطب پزشک شما آزمایشگاه داخلی نداشته باشد ، به همراه نسخه پزشک به آزمایشگاه مراجعه می کنید.

دقت

تست های حاملگی خون از دقت 98-99٪ برخوردار است. این آزمایشات می تواند حدود هفت روز پس از تخمک گذاری انجام شود (که حدود یک هفته قبل از شروع دوره شماست) و هنوز نتایج دقیقی را ارائه می دهید.

مانند آزمایش های بارداری ادرار (داخل خانه انجام میشود) ، می توان نتیجه آزمایش های غلط (هم منفی و هم مثبت) از آزمایش بارداری خون به دست آورد.

نتایج منفی کاذب (آزمایش منفی است ، اما شما در واقع باردار هستید) معمولاً اگر آزمایش بارداری خون خیلی زود انجام شود ، رخ می دهد (یک قانون شایع این است که حداقل 7 روز پس از انجام تست طول می کشد تا نتیجه مثبت نشان دهد). بنابراین ، نتیجه منفی شما به این دلیل است که ممکن است hCG کافی در خون برای تشخیص بارداری وجود نداشته باشد.سطح hCG شما در اوایل بارداری خیلی سریع بالا می رود. اگر اعتقاد دارید که نتیجه منفی کاذب دریافت کرده اید زیرا خیلی زود تست کرده اید ، و هنوز دوره خود را پشت سر نگذاشته اید ، باید آزمایش کمی کمی hCG را در طی 48 تا 72 ساعت دوباره تکرار کنید.
نتایج مثبت کاذب (آزمایش مثبت است ، اما شما باردار نیستید) به ندرت اتفاق می افتد. در صورت مصرف داروی حاوی hCG یا به دلیل برخی مشکلات پزشکی ممکن است این نتیجه را بدست آورید

داروهایی که می توانند نتایج را تحت تأثیر قرار دهند

داروهایی که می توانند میزان hCG در خون شما را کاهش دهند عبارتند از:

پرومتازین (به عنوان آنتی هیستامین در سرفه ترکیبی و محصولات سرماخوردگی برای درمان علائم آلرژی و درمان تهوع یا استفراغ ناشی از بیماری یا بیماری حرکتی مورد استفاده قرار می گیرد)

داروهایی که می توانند سطح hCG در خون شما را افزایش دهند عبارتند از:

پرومتازین Promethazine (می تواند سطح hCG را افزایش یا کاهش دهد)

هیپنوتیزم Hypnotics (مانند داروهای خواب نسخه ای)

داروهایی که از بروز تشنج جلوگیری می کنند.

داروهایی برای درمان بیماری پارکینسون

داروهای تجویز شده حاوی hCG (مانند Pregnyl ، A.P.L. ، Profasi ، Chorex ، Novarel یا Ovidrel)

داروهای فنوتیازین Phenothiazine (مانند کلرپرومازین Chlorpromazine / تورازین Thorazine)

معایب

*دریافت نتایج شما از آزمایش بارداری خون در مقایسه با آزمایش ادرار می تواند طولانی تر طول بکشد. مدت زمان لازم برای دریافت نتایج حاصل از آزمایش خون بارداری از آزمایشگاه به آزمایشگاه متفاوت است و می تواند از یک ساعت تا چند روز متغیر باشد.

*آزمایشات حاملگی خون باید مطب پزشک شما انجام شود. این ممکن است زمان بیشتری را از برنامه شما خارج کند. آزمایش خون نیز از آزمایشات بارداری خانگی بسیار گران است (قیمت آن بسته به هزینه پزشک و آزمایشگاه متفاوت است).

خطرات احتمالی

ریسک بسیار کمی در رابطه با انجام آزمایش بارداری خون وجود دارد. دقیقاً مانند هر آزمایش خون ، همیشه این احتمال وجود دارد که احساس سرگیجه ، ضعف ، خونریزی بیش از حد ، عفونت یا کبودی در محل سوراخ و یا هماتوما (تجمع خون در زیر پوست) داشته باشید.

همچنین از آنجا که رگها و شریان ها از نظر اندازه با یک فرد متفاوت است (و از یک طرف بدن به طرف دیگر) ، دریافت نمونه خون برای برخی از افراد از سایرین دشوارتر است. برای به دست آوردن نمونه خون مورد نیاز برای این آزمایش ، ممکن است برای یافتن ورید به چندین لک نیاز داشته باشد.