صفحه اصلی/آزمایش CRP چیست و چه زمان باید انجام شود

آزمایش CRP چیست و چه زمان باید انجام شود

آزمایش C-Reactive Protein – CRP

CRP پروتئینی است که توسط کبد شما ساخته می شود. در پاسخ به التهاب به جریان خون شما فرستاده می شود. در صورت آسیب دیدگی یا عفونت ، التهاب روش بدن برای محافظت از بافتهای بدن است. این می تواند باعث درد ، قرمزی و تورم در ناحیه آسیب دیده شود. برخی از اختلالات خود ایمنی و بیماریهای مزمن نیز می توانند باعث التهاب شوند.

به طور معمول ، شما مقدار کمی پروتئین واکنش پذیر (c-reactive) در خون دارید. سطح بالا ممکن است نشانه عفونت جدی یا اختلال دیگر باشد.

آزمایش CRP برای چی انجام می شود؟

آزمایش CRP ممکن است برای یافتن یا نظارت بر شرایط ایجاد التهاب مورد استفاده قرار گیرد. این شامل:
* عفونت های باکتریایی مانند سپسیس ، یک وضعیت شدید و گاه خطرناک برای زندگی است
* یک عفونت قارچی
* بیماری التهابی روده ، اختلالی که باعث تورم و خونریزی در روده می شود
* یک اختلال خود ایمنی مانند لوپوس یا آرتریت روماتوئید
* عفونت استخوانی به نام استئومیلیت

چرا به تست CRP احتیاج دارم؟

اگر علائم عفونت جدی باکتریایی دارید ممکن است به این آزمایش احتیاج داشته باشید. علائم شامل:
*تب
* لرز
* تنفس سریع و پی در پی
*ضربان قلب سریع
* تهوع و استفراغ
* اگر قبلاً به عفونت مبتلا شده باشید یا به بیماری مزمن مبتلا هستید ، این آزمایش ممکن است برای نظارت بر درمان شما استفاده شود. بسته به میزان التهاب شما ، سطح CRP افزایش و کم می شود. اگر سطح CRP شما پایین بیاید ، نشانه آن است که درمان التهاب شما کار می کند.

آزمایش CRP چگونه انجام میشه؟

یک متخصص مراقبت های بهداشتی با استفاده از یک سوزن کوچک ، نمونه خون از رگ موجود در بازوی شما می گیرد. پس از وارد کردن سوزن ، مقدار کمی خون در لوله آزمایش یا ویال جمع می شود. ممکن است هنگام وارد شدن یا خارج شدن سوزن احساس سوزش کمی کنید. این روند معمولاً کمتر از پنج دقیقه طول می کشد.

تفسیر آزمایش CRP

اگر نتایج شما سطح بالایی از CRP را نشان می دهد ، احتمالاً به این معنی است که شما نوعی التهاب در بدن دارید. آزمایش CRP علت یا محل التهاب را توضیح نمی دهد. بنابراین اگر نتایج شما عادی نباشد ، ممکن است پزشک معالج آزمایش های بیشتری را برای تشخیص اینکه دلیل التهاب چیست تجویز کند

سطح CRP بالاتر از حد طبیعی لزوماً به معنای آن نیست که شما یک مشکل پزشکی داشته باشید که به درمان نیاز داشته باشد. عوامل دیگری وجود دارد که می تواند سطح CRP شما را بالا ببرد. این موارد شامل مصرف سیگار ، چاقی و عدم ورزش است.

آیا چیز دیگری که باید در مورد آزمایش CRP بدانم وجود دارد؟

آزمایش CRP گاهی اوقات با یک تست CRP با حساسیت بالا (hs) اشتباه گرفته می شود. اگرچه هر دو CRP را اندازه می گیرند ، اما برای تشخیص شرایط مختلف استفاده می شوند. آزمایش hs-CRP سطح CRP را بسیار پایین تر اندازه گیری می کند. از این ماده برای بررسی خطر بیماری قلبی استفاده می شود.

سوالات متداول

برای آزمایش CRP نیاز به ناشتایی دارد
برای این تست شرایط قبل از آزمایش خاصی ندارد و نیازی به ناشتایی نیست